Over mij

OOSTERHOUT NB, Nederland, Netherlands
Ik ben geboren in 1966, getrouwd, moeder van twee geweldige dochters en ik werk parttime als apothekersassistente. Mijn hobbies zijn borduren, quilten, het maken van ATC's en fibercards, lezen en postcrossing. Gezellig dat je even langskwam en bedankt voor je bezoek!! I was born in 1966, I'm married and mother of two wonderfull daughters. Working parttime as a chemist assistent. My hobby's are cross-stitching, quilting, creating fibercards and ATC's, reading and postcrossing Thanks for visiting my blog!

woensdag 4 maart 2015

Ik lees Nederlands - De claim van de duivel van Ward Ruyslick


Samenvatting:
Wanneer de vrouw van Antony Hertogs, een 34-jarige verwaande aspirant-schrijver en 'beroepsnikser', in een gemeubileerde huurstudio vermoord wordt aangetroffen, wordt aanvankelijk Dries Dolman, Bettina's minnaar, van deze misdaad verdacht. Maar omdat Dolman een waterdicht alibi blijkt te hebben, gaat een steeds zwaardere verdenking op Hertogs rusten. Lasterlijke praatjes, valse getuigenissen en zijn eigen blinde haat tegen Dolman dragen er uiteindelijk toe bij, dat Antony in voorarrest wordt genomen. Dank zij de scherpzinnigheid en opmerkzaamheid van inspecteur Pichal wordt de ware dader ten slotte ontmaskerd.

Over de schrijver:
Ward Ruyslinck, pseudoniem van Raymond Charles Marie De Belser (Berchem, 17 juni 1929 - Meise, 3 oktober 2014) was een Vlaams schrijver.
Tijdens de oorlog verhuisde het gezin naar Mortsel en in 1943 werd hun woning vernield bij het Bombardement op Mortsel. Ruyslinck studeerde één jaar Germaanse filologie te Gent. Hij stopte na het overlijden van zijn oudere broer in 1948 en schreef vijf gedichten voor zijn dode broer. In 1953 werd hij adjunct-bibliothecaris, wat hem voldoende inkomen gaf om te schrijven. Hij trouwde met Alice Burm en ze kregen één zoon, Chris. Hij brak vooral als roman- en novelleschrijver door in de jaren vijftig met De ontaarde slapers en Wierook en tranen, allebei aanklachten tegen de oorlog die zijn jeugd heeft vernietigd.
Ward Ruyslinck ging in 1984 met pensioen. Nadat zijn echtgenote in 1990 zelfmoord had gepleegd, ging hij in Meise samenwonen met zijn maitresse Monika Lo Cascio. Ruyslinck overleed op 85-jarige leeftijd in een rusthuis aan de gevolgen van de ziekte van Alzheimer.

Wat ik er van vind:
Omdat het weer eens tijd werd voor een vlaamse schrijver dook ik in mijn herinnering en kwam ik weer boven met "Wierook en tranen" van Ward Ruyslinck. Ik las dat boek voor mijn middelbare schoollijst nederlands maar na het lezen van een samenvatting bleek ik er niets meer van te weten en wilde ik het boek graag herlezen. Helaas niet voorhanden bij de bieb en daarom heb ik gekozen voor een ander boek van Ruyslinck "De claim van de duivel".
Ik verwachtte een literaire hoogvlieger (Ruyslinck staat niet voor niets op middelbare school boekenlijsten) maar vond het geen bijzonder boek, ook geen bijzonder verhaal, er zijn al zoveel van dit soort misdaadromans geschreven. Het boek boeit in het begin wel omdat je dan kennis maakt met de verschillende personen, halverwege zakte het wat mij betreft enorm in en had ik moeite om door te lezen. Uiteraard wil je weten hoe het afloopt en lees je door...Ruyslinck schrijft wel heel beeldend met een enorm leuk vlaams taalgebruik.